Selasa, 15 Mei 2012

Sepintas tentang ICT (Information and Communication Technologies)

Information and Communication Technologies
ICT yang sering disebut dengan informasi komunikasi teknologi merupakan salah satu media untuk proses pembelajaran dalam dunia pendidikan.
Alat Pendidikan ICT boleh dibahagikan kepada 3 kategori : Sumber input, Sumber output dan lain lain.
Sumber Input terdiri dari : Visualiser, document kamera, PC, tablet, aplikasi, system respon pelajar
Sumber output terdiri dari : LCD proyektor, papan putih, display monitor, TV
Sumber ICT lainya : kamera digital, recorder digital, switcher, inovasi lainnya.


Penyelidikan di seluruh dunia menunjukkan ICT boleh menolong proses pengajaran dan pembelajaran. Sebuah laporan yang dibuat oleh National Institute of Multimedia Pendidikan di Jepun, membuktikan bahawa peningkatan pendedahan pelajar melalui kurikulum pendidikan integrasi ICT mempunyai kesan yang signifikan dan positif tentang prestasi pelajar, terutama dalam hal "Pengetahuan • Pemahaman" • "kemahiran praktikal" dan "Presentasi kepakaran" dalam bidang pengajian seperti matematik, sains, dan pendidikan sosial.
Namun, anda boleh melihat bahawa ada banyak solusi teknologi pendidikan yang disediakan di dunia yang boleh menyebabkan kebingungan di kalangan pendidik tentang bagaimana untuk memilih penyelesaian ICT yang tepat. Mari kita lihat kelebihan dan kekurangan daripada alat ICT untuk pendidikan dan menemukan apa jenis pendidikan ICT solusi ini berpadanan untuk keperluan sekolah anda.

"ICT dalam Pendidikan" ialah informasi komunikasi teknologi (ICT) yang digunakan untuk pendidikan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar